Wednesday 14 October 2015

NAFKAH SUAMI KEPADA ANAK- ANAK SELEPAS BERCERAI

NAFKAH ANAK2 SELEPAS BERCERAI

Moga petikan ini dibaca oleh para suami di luar sana yg bergelar 'x' husband ... jgn ambil mudah

Satu petikan yg saya jumpa dlm FB

Nafkah suami kpd anak2 nya selepas perceraian dgn isteri. Mari baca supaya tahu.
Petikan daripada sesi kaunseling kaunselor Pn.Suzana Ghazali dan kliennya:-
Klien: Bekas isteri saya mintak tambah nafkah anak.
Saya: Umur anak berapa?
Klien: Anak 2, sorang 12 tahun, sorang 9 tahun. Sejak lepas cerai saya tak pernah putus bagi RM400 sebulan tapi baru ni, dia fail kes mintak tambah pulak.
Saya: Cerai bila?
Klien: 2006, memang tiap2 bulan saya tak pernah miss bayar ke akaun dia RM400. Tau2 sekarang ni dia mintak tambah plak.
Saya: Mmmm mudah kira lah, kalau lah tuan yg jaga anak2 tu, cukup tak RM400 sebulan?
Klien: Memang cukup lah. Saya tau mesti cukup punya.
Saya: Ok, mai kita kira. Bayar kat anak2 RM400 kan? Ok, untuk rumah, kalau sewa kat kawasan tempat bekas isteri tinggal sekarang dengan anak2, paling murah berapa?
Klien: Paling murah RM900 boleh dapat dah.
Saya: Ok, RM900, katakanlah kira separuh je sebab separuh lagi bahagian bekas isteri, jadi sewa rumah RM450, betul?
Klien: Ya betul.
Saya: Tuan bagi untuk anak2 RM400 ja, untuk penginapan pun belum cukup tu! Macamana tuan cakap RM400 dah cukup? Makan minum dll belum kira lagi tu...
Klien: Tapi dia kerja, saya pun ada isteri baru, ada 2 anak tiri duduk dengan saya.
Saya: Betullah dia kerja tapi nafkah anak adalah tanggungjawab ayah, bukan ibu.
Klien: Ye ker bukan tanggungjawab ibu?
Saya: Ya, betul! Biaya nafkah anak bukan tanggungjawab ibu tapi kalau ibu bantu, itu ihsan. Ihsan ni, kalau tak buat tak berdosa, buat dapat pahala. Tapi tanggungjawab kalau tak buat berdosa. Awak tolong bekas isteri jaga anak tiri, tu ihsan. Tapi anak2 awak yg jadi tanggungjawab awak, camana?
Klien: Habis tu, kalau ayah tu mati?
Saya: Kalau mati tu lain cerita la, ini cerita sebab masih hidup dan mampu berusaha. Ikut hukum syarak pun, kalau ayah meninggal, tanggungjawab biaya nafkah anak ditanggung oleh ayah kepada ayah si anak kalau masih ada, kalau tak de, jatuh kat bapa saudara sebelah ayah, bukan ibu yg bertanggungjawab. Kalau saya peguam bekas isteri tuan, saya akan ketengahkan fakta tuan sengaja mencari beban baru dengan berkahwin lagi dan dengan sengaja juga gagal melaksanakan tanggungjawab dan mengabaikan anak2 sedia ada...


No comments:

Post a Comment